De overheid, big business of jij & ik: wie moet het klimaatprobleem aanpakken?

De overheid, big business of jij & ik: wie moet het klimaatprobleem aanpakken?

“Wij kunnen daar toch niks aan veranderen, de overheid moet dat maar doen.”, “De overheid mag ons niet dwingen om anders te leven.”, “De grote bedrijven, die moeten eerst het probleem aanpakken.”, “Ons klein landje maakt geen verschil, de grote vervuilers mogen eens moeite doen.” Het zijn allemaal argumenten die je hoort wanneer het gaat over het klimaatprobleem. Het voelt vaak zo abstract aan dat mensen het niet als dringend beschouwen en de verantwoordelijkheid dus zonder schuldgevoel naar anderen doorschuiven. Maar wie moet het klimaatprobleem nu eigenlijk echt aanpakken?

Big business

Als er niks gedaan wordt, zal de klimaatverandering op een bepaald moment een sterke invloed hebben op de economie. Het is voor grote (en kleine) bedrijven dus eigenlijk een goede zaak om de koe bij de hoorns te vatten. Toch gebeurt dat vaak nog niet (op grote schaal). Bovendien kiezen steeds meer consumenten voor bedrijven die actief een rol spelen in de oplossing van het klimaatprobleem. Het draagvlak voor een groener beleid bij bedrijven is er dus en groeit elke dag.

Vooral bedrijven die instaan voor fossiele brandstoffen hebben een enorme ecologische voetafdruk. Als we de klimaatdoelen van 2050 willen halen, mogen niet alle fossiele brandstoffen die al opgekocht zijn ook werkelijk uit de grond gehaald worden. Dat is natuurlijk geen nieuws waar die bedrijven tevreden mee zijn. Via stevig lobbyen verzekeren ze dus dat ze alsnog hun rijkdom kunnen blijven opbouwen. Nochtans kan ook geïnvesteerd worden in andere energiebronnen die steeds in waarde toenemen en veel ecologischer zijn. Maar ook andere bedrijven kunnen een heel groot verschil maken door een climate action plan op te stellen waarin zaken zoals energie en transport aangepakt worden. Kortom, bedrijven hebben een zeer grote invloed op het probleem en zouden die met de juiste maatregelen van een slechte invloed in een goede kunnen veranderen.

Jij & ik

Ieder individu kan een verschil maken, hoe klein of groot ook. Hoe minder plastic wij gebruiken, hoe minder er in de oceanen belandt. Hoe meer we kiezen voor de fiets in plaats van de auto, hoe schoner de lucht. Maar volgens mij zit onze ware kracht in de invloed die we hebben op bedrijven en overheden. Zoals zij invloed hebben op ons, hebben wij dat ook op hen. Die invloed is sterker dan sommigen denken.

Bedrijven willen winst. Ze willen producten maken die consumenten kopen. Dus hoe meer mensen aangeven dat ze liever producten kopen die ecologisch verantwoord zijn, hoe meer bedrijven daarop zullen inpikken. Jammer genoeg komt daar ook wat greenwashing bij kijken (check deze blogpost voor meer info daarover) maar het kan ook een zeer positieve invloed hebben. Stel dat wij massaal zouden weigeren om nog fruitsap in plastic flesjes te kopen, zullen bedrijven vroeg of laat wel moeten overstappen op een alternatief als ze willen overleven.

Zelf groener leven is ook een signaal naar andere individuen en de overheid. Door hen te tonen dat ecologisch leven belangrijk en mogelijk is, moedig je hen aan om daar ook aandacht aan de besteden. Met je stem kun je natuurlijk in verkiezingen ook een duidelijk signaal geven.

De overheid

De overheid kan een grote rol spelen in het klimaatprobleem. Door sensibiliseringscampagnes worden mensen aangemoedigd om ecologischer te leven. Maar daar hoeft het niet te stoppen. Door positieve veranderingen van zowel individuen als bedrijven te belonen, is echte vooruitgang mogelijk. Dat kan o.a. via regelgeving, belastingen en subsidies. Daarnaast hebben overheden ook gunstige posities om overgangen in te zetten. Investeren in schone, groene energie bijvoorbeeld is een goede manier om een positieve evolutie tot stand te brengen.

Bovendien kunnen overheden van kleinere landen zoals België en Nederland een voorbeeldrol innemen voor andere landen. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat andere landen het probleem moeten aanpakken zonder zelf het goede voorbeeld te geven. Zo kan ook een samenwerking aangegaan worden met andere landen. Samen met anderen (zoals met de Europese Unie) aan een ecologisch beleid werken, is essentieel om de 2050 doelstellingen te halen.

Samen

Wie moet dus het klimaatprobleem aanpakken? Het antwoord is complex. Sowieso ligt een groot stuk van de verantwoordelijkheid volgens mij bij de staat. Maar de staat voert natuurlijk grotendeels uit wat het volk wilt, want zo hoort dat in een democratie. Onrechtstreeks ligt de verantwoordelijkheid dus bij ons. Niet alleen om de staat aan te moedigen maar ook om ons steentje bij te dragen en zo het goede voorbeeld te tonen. De grote bedrijven moeten in elk geval ook meewerken aan een groenere wereld. Het antwoord op de hoofdvraag van deze blogpost is volgens mij dus: wij allemaal.

Coverfoto van Bob Blob via Unsplash.

Deze inspirerende initiatieven wonnen een VN Global Climate Action Award

Deze inspirerende initiatieven wonnen een VN Global Climate Action Award

Waarom ik vegetariër ben (en er niet veel over praat)

Waarom ik vegetariër ben (en er niet veel over praat)