Deze inspirerende initiatieven wonnen een VN Global Climate Action Award

Deze inspirerende initiatieven wonnen een VN Global Climate Action Award

Kort na de VN-klimaattop afgelopen week, werden de 2019 VN Global Climate Action Awards uitgedeeld. Deze zetten duurzame initiatieven van mensen over de hele wereld in de kijker. Onder het motto “het mag ook eens goed nieuws zijn”, worden positieve acties op die manier beloond. Dit zijn mijn favorieten van de 15 winnaars.

These inspiring examples of climate action serve as beacons, guiding us towards a more resilient, more sustainable and more prosperous future for all.
— Niclas Svenningsen, Manager van de UN Climate Change Global Climate Action Programme

Gent En Garde zorgt voor een duurzame voedselstrategie

Mijn prachtige thuisstad won een van de awards met het project “Gent en Garde” van Gent Klimaatstad. Gent en Garde zet zich samen met alle stroppendragers in voor lekkere, lokale en duurzame voeding. Niet via holle woorden, maar met echte acties en initiatieven zoals volkstuintjes, Donderdag Veggiedag, groentenmarkten, sociale restaurants en nog veel meer. Hoe werkt dat nu precies? Wel, de organisatie zorgt er bijvoorbeeld voor dat voedselresten terecht komen bij (kans)arme mensen (al 57 000 mensen werden zo geholpen). Gent en Garde heeft ook een platform gecreëerd met lokale stakeholders om de korte keten te promoten.

Zoals je ziet, heeft de Arteveldestad de award meer dan verdiend. Gent, 'k zie eu geere!

Apple verkleint zijn ecologische voetafdruk

Wie zegt dat een internationaal, winstgedreven bedrijf geen ambitieus ecologisch plan kan uitwerken en waarmaken? Apple bewijst dat het wel kan. Zo is de multinational bijvoorbeeld voor 100% overgeschakeld op hernieuwbare energie voor al zijn winkels, productielijnen en kantoren. Daarnaast zorg Apple er ook voor dat er in het algemeen minder energie verbruikt wordt en beschermt het bossen die essentieel zijn voor het verschonen van de lucht. Ook voor de producten zelf wordt steeds meer aan het klimaat gedacht. Door 100% gerAecycleerd aluminium te gebruiken voor de nieuwe Mac Mini en Macbook Air zal de koolstofvoetafdruk daarvan gehalveerd worden.

Er is natuurlijk nog werk aan de winkel, maar Apple toont echt engagement om z% minder ijn productie en producten ecologischer te maken. Laat het een voorbeeld zijn voor andere grote bedrijven.

Kansarme vrouwen worden duurzame landbouwers

CAMFED (Campaign for Female Education) leidt (vooral) jonge vrouwen uit arme Afrikaanse landbouwgemeenschappen op tot ‘Agriculture Guides’. Zo leren ze op een duurzame manier aan landbouw te doen en dragen ze zo bij aan hun eigen gemeenschap en aan de aarde. Door bijvoorbeeld inter-cropping (bepaalde gewassen bij elkaar groeien voor optimale resultaten) en irrigatie met oude plastic flessen zorgen ze ervoor dat het landbouwproces duurzaam verloopt. CAMFED heeft zo al 8 500 mensen opgeleid en wilt daar in de komende 5 jaren 50 000 van maken.

Betaalapp Alipay plant miljoenen bomen

Zelf kende ik het nog niet maar Alipay is een van de populairste betaalapps ter wereld met meer dan een miljard gebruikers. Het Chinese bedrijf wilde ook zijn steentje bijdragen aan een groenere planeet en startte dus het project “Alipay Ant Forest”. Dit is een onderdeel van de app dat gebruikers beloont wanneer ze duurzame keuzes maken zoals naar het werk fietsen. Zo verzamelen gebruikers punten die tot een digitale boom groeien in de app. Maar het blijft niet digitaal want voor elke boom die zo door de gebruikers ‘gegroeid’ wordt, plant of beschermt Alipay een echte boom.

Op die manier heeft de Chinese betaalapp al 100 000 miljoen bomen geplant en 400 000 jobs gecreëerd. Mensen aanmoedigen om duurzamer te leven en zelf ook bijdragen aan een groenere planeet, Alipay toont hoe het kan.

Impossible Foods creërt lekkere alternatieven voor vlees en zuivel

En zo komen we naadloos terug bij eten want voedingskeuzes kunnen een enorme impact hebben op het klimaat. Dat weet ook Impossible Foods want zij creëren plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel. Hun burgers zijn ook populair bij vleesliefhebbers en worden o.a. verkocht bij Burger King. In vergelijking met een gewone burger gemaakt van rundsvlees, vergt een Impossible Burger 96% minder grond, 87% minder water en zorgt het voor 89% minder uitstoot van broeikasgassen. Lekker én ecologisch dus!

Wil je ook de andere winnaars ontdekken? Check de volledige lijst op de website van United Nations Climate Change.

Challenge: 1 maand lang veganistisch (+ tips van 2 gastbloggers)

Challenge: 1 maand lang veganistisch (+ tips van 2 gastbloggers)

De overheid, big business of jij & ik: wie moet het klimaatprobleem aanpakken?

De overheid, big business of jij & ik: wie moet het klimaatprobleem aanpakken?