Challenge: 1 maand lang veganistisch (+ tips van 2 gastbloggers)

Challenge: 1 maand lang veganistisch (+ tips van 2 gastbloggers)

Het stond bovenaan mijn duurzame bucketlist dus het werd tijd dat ik deze uitdaging aanging: 1 maand lang veganistisch eten. Begin oktober startte “Try Vegan”, een VeganChallenge waarmee nog veel andere mensen de uitdaging aangaan. Samen met meer dan 50 000 andere mensen ontdek ik deze maand hoe het is om veganistisch te eten. Ik sta er dus zeker niet alleen voor. Meer zelfs, voordat ik de uitdaging aanging, riep ik de hulp in van 2 fantastische duurzame bloggers. Barbara (barbaradeblock) is zelf al enkele jaren veganist en Tine (op.groen.geluk) behaalde recent haar diploma diëtist. Doe jij ook mee?

Waarom veganistisch?

Ik ben al een tijdje vegetariër en heb veel respect voor mensen die ook de stap naar veganisme zetten. Voor mij voelde het vaak als een stap die ik nog niet kon zetten. Doordat ik IBS heb, mag ik een hoop dingen niet eten. Dat in combinatie met een vegetarisch dieet is soms als lastig. Veganisme schoof ik dus een beetje langs de kant. Maar nu wil ik het toch proberen. Hoe meer ik leer over zuivel, hoe meer ik besef dat het toch ook niet helemaal oké is. Bovendien ben ik benieuwd hoeveel het verschilt van mijn huidige eetpatroon.

Barbara is al enkele jaren veganist en vertelt “Als kind kreeg ik speciesisme met de paplepel ingelepeld, dat huisdieren er zijn om lief te hebben & varkentjes om te eten. Op m’n 16de gingen m’n ogen open, dat er eigenlijk helemaal geen verschil is tussen de twee, behalve hetgeen dat de maatschappij in onze hoofden heeft geïnstilleerd, en ging ik vegetarisch eten. Pas twee jaar geleden besefte ik dat eender welke vorm van dierlijke producten consumeren rechtstreeks bijdraagt aan datzelfde leed dat ik probeerde te vermijden uit m’n liefde voor dieren, en zo geschiedde mijn overstap naar veganisme.” Het milieu-aspect is voor haar daarbij een mooi extraatje.

We eten hoofdzakelijk vlees om de eiwitten, ijzer en vit B12 die erin zit. Maar deze stoffen kan je ook terugvinden in plantaardige voeding en vervangers! En dit zonder de verzadigde vetten en cholesterol die aanwezig zijn in vlees en dierlijke producten.
— Tine

Hierop moet je / ik letten

Oke, een maand lang veganistisch eten dus. Maar hoe begin je daaraan? Als vegetariër is de stap iets kleiner maar toch zat ik nog met vragen. Ik wil het wel op een goede, voedzame manier doen natuurlijk.

Tine deelt haar tips als voedingsexpert:

  • Eet niet te weinig. Deze tip zet Tine op de eerste plaats en haal ik ook altijd aan wanneer ik vertel over vegetarisch eten. Schrap dierlijke producten niet gewoon uit je dieet zonder ze te vervangen door volwaardige alternatieven.

  • Combineer granen, peulvruchten en noten om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Ook tofu, tempeh en seitan zijn hoogwaardige plantaardige eiwitbronnen. Normaal heb je tussen 0,8g – 1g eiwit per kg lichaamsgewicht nodig (dus als je 40 kg weegt dan heb je per dag ongeveer 32-40g eiwit nodig. Ijzer kun je halen uit groene bladgroenten, volkoren producten, gedroogd fruit, peulvruchten, broccoli en zeewier. Tine geeft hierbij ook nog een extra tip: “Verhoog je ijzeropname door een stukje fruit bij je maaltijd te eten (vit C in het fruit verhoogt de opname).”

  • Het is aan te raden om supplementen te nemen voor EPA, DHA (visvetzuren) en omega 3. B12 supplementen innemen is essentieel.

  • Een laatste tip: focus op onbewerkte voeding. Dit is eigenlijk meer een algemene tip, ook als je niet veganistisch eet. Een plantaardig voedingspatroon heeft veel gezondheidsvoordelen als je het goed doet. Veganistische ijsjes, snoepjes en koekjes bestaan en zijn af en toe lekker. Maar ze zijn niet gezonder dan niet-plantaardige lekkernijen.

De favoriete veganistische swaps van Barbara:

  • Melk —> soja-, rijst- & amandelmelk drink

  • Kaas —> edelgistvlokken (te koop in Albert Heijn of natuurwinkels)

  • Eieren —> aquafaba (opgeklopt vocht dat bij kikkererwten zit)

  • Vlees —> seitan, tofu

Koken is eigenlijk gewoon 10x leuker geworden sinds ik alle dierlijke producten uit m’n eigen keuken heb gebannen!
— Barbara

Sterk in je schoenen

Barbara vertelt me dat voordat je begint met veganistisch te eten, je best even stilstaat bij waarom je dat precies wilt doen. Je moet sterk in je schoenen staat om je eigen keuzes te maken ongeacht wat vrienden, familie en maatschappij erover zeggen. Dat is inderdaad niet altijd makkelijk. Bij mijn vegetarische dieet krijg ik soms al afkeurende opmerkingen. Anderen melden me dat het oké is om vegetariër te zijn zolang ik maar geen veganist word omdat dat echt een stap te ver is. Zo’n opmerkingen naast je neer kunnen leggen, is essentieel om het vol te houden.

“Weet dat, eens je die overstap maakt, er een hele wereld & gemeenschap is ‘aan de andere kant’ die klaar staan om je te helpen. Er komt zelfs een soort verbondenheid voort uit kiezen voor een veganistisch voedingspatroon want het geheim is dat het geen voedingspatroon is, maar een wereldvisie, een levensstijl naar je eigen waarden & normen, die opeens vele anderen ook blijken te delen!”…”Doe zelf onderzoek, maar volg ook je intuïtie! En geniet gewoon, het is heerlijk!” Met deze motiverende woorden van Barbara sluit ik deze blogpost graag af. Ik ontdek een maand lang hoe het is om veganistisch te eten met vallen en opstaan. Jij ook?

Nog een extra bedankje voor de 2 toppers die hun wijsheid met me deelden: Barbara en Tine zijn fantastisch. Ze hebben nog zo veel meer interessante en leuke dingen te vertellen die ik niet in deze blogpost heb kunnen vermelden om het niet te lang te maken. Volg hen dus zeker ook!

Barbara: Instagram

Tine: blog - Instagram

Headerfoto van Ella Olsson via Pexels.



5x hoe duurzaam leven je gelukkiger maakt

5x hoe duurzaam leven je gelukkiger maakt

Deze inspirerende initiatieven wonnen een VN Global Climate Action Award

Deze inspirerende initiatieven wonnen een VN Global Climate Action Award