Getest: online personal shopper

Wie al eens met mij gewinkeld heeft, weet: ik ben heel kieskeurig. Als ik ga shoppen, kom ik steeds met lege handen of een klein zakje thuis. Het probleem is dat ik in mijn hoofd een duidelijk beeld heb van wat ik wil en als ik dat exacte item dan niet vind, wordt het niks. Toen ik online reclame zag voor P.S. Zoë, een online personal shopping service, besloot ik dit dus eens te proberen. P.S. Zoë stelt op basis van jouw stijl een box met enkele kledingstukken samen en stuurt je die op. Het concept van verrast worden door wat iemand anders er voor jou uitkiest sprak me sterk aan. Wat er in jouw box zit, weet je namelijk pas wanneer je die bij na levering opent. Enkele nieuwe items om mijn kleerkast op te frissen kon ik bovendien best gebruiken.

Note: deze blogpost is niet gesponsord door of gemaakt in samenwerking met P.S. Zoë. Ik probeerde de dienst op eigen initiatief en op eigen kosten uit.

Online stijlquiz

De eerste stap is de stijlquiz. Hier vertel je op de website wat jouw stijl, maten en budget zijn. Ondanks dat je de volledige quiz op enkele minuten kunt doorlopen, bevat die toch veel vragen die een duidelijk beeld lijken te scheppen voor je personal shopper. Je krijgt bijvoorbeeld foto’s van verschillende outfits te zien waarbij je telkens moet aanduiden of je die outfit zou dragen of niet. Je kunt ook per kledingstuk aangeven hoeveel je er gemiddeld voor zou willen betalen. Ook worden niet alleen je maten maar ook je figuur gevraagd. Op het einde kun je ook nog enkele extra opmerkingen geven voor je personal shopper. Dat kan door het gewoon te typen of door een belafspraak te plannen waarbij iemand van P.S. Zoë je opbelt. Ik ben geen fan van bellen dus gaf gewoon op de website aan dat beige tinten en midi rokken me niet zo mooi staan. Ok vroeg ik naar een leuke mix van zwarte en kleurrijke kledingstukken.

Nadat je alle vragen beantwoord hebt, geef je je adres- en betaalgegevens in en bestel je jouw box. Je betaalt op dit moment nog niet. Betalen moet pas achteraf. Hierover later meer.

Na het invullen van de quiz had ik het gevoel dat de personal shopper vlot aan de slag zou kunnen met mijn antwoorden. Een goede start dus!

P.S. Zoë

P.S. Zoë

Hoera, het pakketje is geleverd!

Van zodra je pakketje is geleverd, heb je 8 dagen de tijd om alles te passen en de items die je niet wilt terug te sturen. Als je minimaal 1 item houdt, zijn de verzendingskosten gratis. Wanneer P.S. Zoë je teruggestuurde items heeft verwerkt, sturen ze je een factuur op die je dan binnen de 14 dagen moet betalen. Met andere woorden: je betaalt enkel voor wat je houdt.

Anyway, genoeg uitleg, laten we een kijkje nemen in mijn box!

online personal shopper

Ik kreeg in totaal 7 items. In de box zat ook nog een style note en informatie over hoe ik items kan retourneren. Op de style note vertelt jouw personal shopper je hoe je de verschillende items kan dragen.

P.S. Zoë koos voor mij:

  • een zwarte jumpsuit
  • een zwarte t-shirt / bloes
  • een jeansrok tot net boven de knie
  • een zwart topje met kanten details
  • een roodbruine t-shirt
  • een bordeaux tasje
  • een gestreepte t-shirt
  • een lichte jumper

online personal shopper

  • De zwarte jumpsuit vond ik best mooi. Alleen was die te lang. Met mijn 1m58 ben ik in modetermen ‘petite‘ dus dit is een probleem dat ik wel vaker ondervind. De jumpsuit was ook bovenaan net een beetje te groot.
  • Het zwarte T-shirt met witte strepen aan de mouwen vond ik mooi en het paste me ook goed. Deze heb ik dus gehouden.
  • De jeansrok was ook iets te groot. Dit is deels mijn eigen schuld, aangezien ik small had ingegeven op de website in plaats van extra small. Bij veel merken moet ik voor rokken namelijk eerder voor een small kiezen, maar niet bij deze merken dus. Jammer, want ook de rok vond ik eigenlijk wel mooi. Ik koos er toch voor om dit item gewoon te retourneren en geen andere maat te vragen.
  • Toen ik het zwarte topje uit de doos haalde was ik meteen enthousiast. Maar toen ik het aanpaste, bleek dat de bandjes veel te lang waren. De helft van mijn bh was zichtbaar door het kant. De bandjes kon ik niet bijstellen en dus heb ik het topje jammer genoeg niet kunnen houden.
  • Over het roodbruine T-shirt heb ik getwijfeld. Ik vond de stof heel aangenaam en kwalitatief en ook de kleur vond ik best mooi. Toch heb ik uiteindelijk besloten om ook deze te retourneren omdat ik de pasvorm niet zo mooi vond.
  • Over het tasje heb ik dan weer geen seconde getwijfeld. Dit is helemaal mijn ding. Ik heb dan ook onmiddellijk besloten om dit item te houden.
  • Het gestreepte T-shirt vond ik ook al snel mooi. Deze is eerder voor iets frissere dagen, want bij warm weer zweet je je hierin echt te pletter. Dit T-shirt heb ik dus ook gehouden.
  • De lichtblauwe jumper vond ik wel mooi en wilde ik eerst dus ook houden. Maar toen ik zag dat die net geen €70 kostte, besloot ik dat toch maar niet te doen. Voor een speciaal kledingstuk, zoals de jumpsuit, zou ik deze prijs wel willen betalen maar de jumper was gewoon een simpele blauwe, baggy jumper en vond ik dus geen €70 waard. Deze retourneerde ik dus ook.

Retourneren

Om items te retourneren, moet je op het meegeleverde document aanduiden welke items je terug stuurt en waarom. Daarna stop je het document samen met de kledingstukken in de doos. Die sluit je dan met de sticker en het retourbiljet dat bij je box geleverd wordt. Volgens de brief moet je het pakket dan naar een Postnl punt brengen. Dit bleek minder simpel, want in België zijn Postnl punten nogal moeilijk te vinden. Na veel rondrijden stuurde ik uiteindelijk een mail naar mijn personal shopper om te vragen of zij geen betere oplossing had en of de retourtermijn (normaal 8 dagen) kon verlengd worden. Zij meldde me dat ik ook gewoon naar een Bpost punt kon gaan (dat had me een hoop stress bespaard) en dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de retourtermijn. Enkele dagen later bracht ik de box zonder problemen binnen bij Bpost. Oef!

Hit or miss?

Voordat ik mijn finale oordel vel, eerst even alle hits en misses op een rijtje zetten:

Hit:

  • Deze items zou ik nooit voor mezelf kiezen, maar ik vond ze wel allemaal mooi. Deze service is dus goed om nieuwe items, merken en stijlen te ontdekken.
  • De kwaliteit van de kledingstukken is goed. De stoffen voelen heel aangenaam.
  • De customer service is top. Je personal shopper en de beheerder van hun Facebookpagina staan steeds klaar als je vragen hebt. Ook toen ik het probleem ivm retourneren meldde, kreeg ik vlot verlenging van de retourtermijn.

Miss:

  • De items zijn (tegenover wat ik gewend ben) aan de dure kant. Het zijn geen designerprijzen, maar wel duurder dan winkels zoals H&M bijvoorbeeld. Verwacht geen koopjes, maar kwaliteitsvolle kleding die iets meer kost.
  • De juiste maat betekent niet dat het kledingstuk je ook echt zal passen, zeker als je nogal klein bent.
  • Het retourneren verliep niet vlot doordat het moeilijk was een Postnl punt te vinden. Had ik van het begin geweten dat het pakket gewoon naar een Bpost punt kon, was dit veel makkelijker geweest.

Overall vond ik deze ervaring aangenaam. Ondanks dat ik de meeste items retourneerde, overweeg ik om binnen enkele maanden P.S. Zoë of een gelijkaardige service nog eens te proberen voor herfstkleding.

Wat vinden jullie het leukste item? Zouden jullie dit ook uitproberen of toch maar niet? Laat het me weten in de comments of via…

4 Comments
  1. leuk vooral wanneer ze jou brief sturen met laatste herinnering terwijl je nog geen overschrijving hebt ontvangen, spijtig genoeg doen ze dit bij meerdere mensen… afzetters zijn het

    1. Hey Iana, jammer genoeg was dit ook bij mij het geval. Ik mailde even met de contactpersoon en alles kwam zo in orde maar leuk is het zeker niet. Blijkbaar ben ik dus niet de enige bij wie dit gebeurde.

  2. Ik heb het een poging gewaagd na jouw blog. Op enkele kledingstukken na was ik echt aangenaamd verrast. De service was top, zoals je aangaf stond de klantenservice snel klaar. Best leuk (en spannend) zo’n nieuwe manier van shoppen. Dus bij deze, bedankt Spoons & Brushes, happy met mijn nieuwe tops haha. Groetjes Lisa

    1. Hey Lisa
      Leuk dat je een goede ervaring had met de service! Het is inderdaad eens een andere en spannende manier om te winkelen. Als je een van je nieuwe items eens deelt op Instagram, tag me zeker @elise.debo. 🙂
      Groetjes

Leave a Reply

%d bloggers like this: