Lunch prepping: Hoe doe je dat?

Of je nu werkt of studeert, ‘s middags heb je vaak geen tijd om eten klaar te maken en alwéér datzelfde belegde broodje heb je ook niet meteen zin in. De oplossing? Lunch prepping! Dat betekent simpelweg dat je op voorhand je lunch klaarmaakt. Zo kies je zelf wat je eet en bespaar je een hoop tijd en geld. Zelf koken is namelijk veel goedkoper dan kant-en-klare maaltijden kopen. Lunch prepping is superefficiënt en makkelijk.

Hier zijn mijn ultieme tips om een lunch prepping-master te worden!

lunch prepping

Plan op voorhand

Bedenk vooraf voor welke dagen je lunch nodig hebt. Zo kan je in de winkel beslissen hoeveel ingrediënten je moet kopen.

Bereid meerdere lunchpakketten in één keer

Eén of twee lunchpakketten maken duurt even lang. Kook alsof je voor twee personen zou koken en verdeel het dan over twee doosjes. Zo heb je meteen lunch voor meerdere dagen. Maak een keer een halfuurtje vrij om te koken en je bent er voor de komende twee dagen vanaf.

Maak tijd vrij

Heb je lunch nodig voor maandag en dinsdag? Zorg dan dat je zondagavond tijd vrijmaakt om die lunch klaar te maken. Wil je lunch maken voor donderdagmiddag? Dan zal je op een weekavond wat tijd moeten vrijmaken. Dit is wat moeilijker maar probeer het toch maar. ‘s Avonds een beetje tijd vrijmaken is minder stresserend dan ‘s morgens snel nog iets zoeken om in je tas te proppen. Zet je lievelingsprogramma of muziek aan en het is zo gefixt!

Hou het simpel

Het principe van lunch prepping is dat het snel gaat. Geen duizend ingrediënten en tien potten en pannen dus. Kies enkele lekkere ingrediënten en werk daarmee.

Kies je ingrediënten goed

Ongeveer de helft van je maaltijd zou uit groenten moeten bestaan. Zorg ook dat je voldoende eiwitten hebt. Dat kan door wat vlees of vis toe te voegen. Als je vegetariër bent zorg je voor een vleesvervanger. Als laatste heb ik graag een vorm van koolhydraten bij mijn lunch: rijst, aardappelen, pasta, jij kiest!

lunch prepping

Snacks

Als jij bent zoals ik eet je tussendoor graag enkele snacks. Zonder snacks kom ik de dag niet door. Je kiest best voor minstens één fruitsnack. Daarnaast kan je gaan voor noten, koekjes, een mueslireep of iets anders. Kies jouw favoriete snack. Het moet niet altijd gezond zijn, hé!

Zorg voor afwisseling

Doordat je meestal dubbel kookt, eet je vaak twee dagen na elkaar hetzelfde. Twee dagen hetzelfde eten is niet erg als je het lekker vindt. Vier dagen hetzelfde eten word je al snel beu. Zorg dus dat je voldoende afwisselt zodat je geen volledige week hetzelfde moet eten.

Voorbeeld

De lunch hieronder bevat: notenmengeling – koekjes met chocolade aan de onderkant – frambozen – rijst met kerstomaatjes, mini-maiskolfjes, paprika, quornreepjes en bieslook. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. Er zijn eindeloze mogelijkheden voor lekkere lunchpakketten.

lunch prepping

Wat vind jij van lunch prepping? Wil je het eens uitproberen of heb je nog vragen? Laat het me weten in de comments of op Facebook en Instagram.

 

1 Comment

Leave a Reply